Monday, June 6, 2011

JERUK MANGGA 'BERLADA' @ CILI


1 kilo mangga muda/mengkal (dibersihkan dan tos hingga betul-betul kering)
sedikit garam
2 cawan gula pasir
1/2 cawan air
1 cawan gula merah/gula melaka/gula kerek (diracik/dihancurkan)
4 tangkai cili kering (dicuci, rendam dan tumbuk lumat)
sedikit belacan (pilihan jika mahu-ditumbuk lumat bersama cili kering)
4 sudu besar cuka masakan

Cara penyediaan jeruk, InsyaALLAH:
  1. Mangga yang sudah betul-betul kering tadi, dihiris mengikut kesesuaian untuk dimakan sebagai jeruk.  Kemudian digaul dengan garam.  Dibiarkan semalaman atau paling minima, 5 jam.
  2. Selepas diperam dengan garam, mangga tadi dicuci dan dibilas bersih dengan air dan ditos sehingga kering sekali lagi.  Ini bagi memastikan tiada air lebihan yang bercampur dengan 'jus' jeruk nanti.  Ianya akan mengubah rasa jeruk sebenar.
  3. Di dalam periuk yang sesuai saiznya, didihkan 1/2 cawan air dan masukkan gula pasir.  Masak sehingga gula betul-betul hancur.  Kemudian baru ditambah gula merah yang telah diracik/dihancur tadi.
  4. Setelah kesemuanya cair, masukkan cili dan belacan yang ditumbuk dan kacau 'jus' jeruk sebati supaya tiada gumpalan cili.
  5. Masukkan cuka masakan dan biarkan 'jus' tadi mendidih dan menjadi sedikit pekat.  Jika suka boleh tambahkan 1/4 sudu kecil garam untuk menaikkan rasa 'jus'....tapi jangan terlebih yaa....ingat!! mangga sudah diperam dengan garam lebih awal...hehehe...masin kalu, blood go upstairs you know!
  6. Akhir sekali, 'jus' yang sudah masak....disejukkan sehingga betul-betul sejuk tahap gaban!!! jangan main-main dengan tahap kesejukkannya itu....jika tidak sejuk...mangga akan layu dan tidak mesra alam dengan jus....ni bukan petua orang lama...ni petua saya sendiri...hehehe...
  7. Setelah mangga benar-benar ditos kering dan 'jus' jeruk sudah sejuk, campurkan mereka berdua...just like "ikan di laut, asam di darat...di dalam kuali bertemu jua"...hehehe...
  8. Simpan di dalam balang kaca atau balang yang berpenutup rapat...lebih baik di dalam peti sejuk...nyaman dan enak bila dimakan...gulp....gulp...churp...churp...Alhamdulillah.

Nota kaki pencipta resepi:  

Norma nak kredit teknik membuat jeruk mangga yang asli 'awesome' kepada Yang Berbahagia Datin Hajjah Wan Esah Wan Mamat...orang 'besar' di Dungun tu...jiran sekampung...wahhh sekampung dengan Mak Datin lagi....jangan tak percaya...mesti percaya.  

MasyaAllah, she is such a humble lady.  She is a friend of mine.  We serve in the same faculty at UiTM Terengganu.  I still remember, going to her house to pick a bucket-full of 'mangga muda' she just plucked for me from her plenty mango trees around her old house (now she has a new mansion..the big brown bungalow along Dungun-KT road just before the UiTM exit on your right) ...and taught me to make the best 'jeruk mangga' ever!!  

Well, she taught me the 'jeruk' asli, I mean the normal-white one.  I reengineered her recipes, but not her technique...hers is so genuine!  She said, "everybody knows the ingredients of making 'jeruk' but not all knows the best technique how"  yes Datin, I believed your words!


2 comments:

yusofomar said...

Betul ke sukatannya tu? 2 cawan gula, n air setengah cawan?

zaliayacono said...

gr5 titanium - aartics - titanium-arts
The gr5 titanium. Manufacturer: F1, ‎F1, titanium tv apk ‎F1, ‎F1, ‎F1, ‎F1, ‎F1, ‎F1, ‎F1, ‎F1, everquest titanium ‎F1, ‎F1, titanium men\'s wedding band ‎F1, ‎F1, 4x8 sheet metal prices near me ‎F1, ‎F1, ‎F1, ‎F1, ‎F1, ‎F1, ‎F1, galaxy watch 3 titanium ‎F1, ‎F1

Post a Comment